Posts tonen met het label moslima. Alle posts tonen
Posts tonen met het label moslima. Alle posts tonen

donderdag 2 september 2010

De moslima die a.s. maandag haar broodtrommeltje meeneemt is een heldin


Door Carel Brendel

“Hoe voelt de moslima zich die op maandagochtend met haar broodtrommeltje naar de verplichte inburgeringcursus gaat?” Die zin uit de uitgelekte brief van CDA-kopstuk Ab Klink moest ik even op me laten inwerken.

Mooi onderwerp voor Trouw, Zembla of Netwerk. Ik zie de collega al voor me, die vandaag op de redactievergadering voorstelt om komende maandag een moslima te ’volgen’ op weg naar de inburgeringcursus.

Ho! Wacht even! Het is ramadan! Nou en, dat maakt het alleen maar interessanter. Naar schatting 12 tot 35 procent van de Turken in Nederland bijvoorbeeld vast niet tijdens de ramadan. De motieven zijn individueel; omdat ze eigenlijk niets met de islam hebben, omdat ze het ongezond vinden, of om wat voor persoonlijke reden dan ook. Meestal gebeurt het niet-vasten heimelijk uit angst voor de reacties uit de omgeving.

De sociale druk neemt toe, mede als gevolg van de ramadanpropaganda in de gevestigde media en het iftartoerisme van politici en andere gezagsdragers. Als zelfs niet-moslims er van uitgaan dat je moet vasten, dan wordt het voor de individuele moslim wel heel moeilijk om dat niet te doen.

Daarom vraag ik me af hoe een moslima met een broodtrommeltje zich komende maandagochtend voelt onder de verwijtende blikken van andere moslims. En ik hoop dat de CDA-dissidenten Ab Klink, Ad Koppejan en Kathleen Ferrier, die zo bang zijn voor gedoogsteun van de PVV, meegaan om deze niet-vastende moslima moreel te steunen in haar gevecht tegen de groepsdwang.

Want de moslima die aanstaande maandag haar broodtrommeltje meeneemt naar de inburgeringcursus is een heldin.

Geplaatst op 2 september 2010

Het verraad van links

Weer eens een voltreffer van Karel Brendel!

dinsdag 22 april 2008

Vrouwen over de hoofddoek

Het tweede deel van een driedelige serie 'vrouwen over de hoofddoek' (gebundelde uitspraken) van Annelies van der Veer.

De ex-feministe

De ex-feministe: “Nederland kan er maar beter aan wennen dat vrouwen hier hoofddoeken dragen. Die horen nu definitief bij het Nederlandse straatbeeld. Nederlanders denken dat die hoofddoek alleen maar voor onderdrukking staat, terwijl er wel tien redenen zijn om de hoofddoek te dragen. Ik ken oudere moslimvrouwen die een hoofddoek dragen gewoon omdat ze het gewend zijn en zich bloot zouden voelen zonder, zoals ik in een Afrikaans land waar alle vrouwen met blote borsten lopen ook niet zomaar mijn bloesjes uit zou trekken. Er zijn vrouwen die ze dragen omdat ze niet vinden dat ze hoeven te verbergen dat ze moslim zijn, of omdat ze het mooi vinden, of omdat ze mee willen doen aan hun eigen mode, er zijn jonge vrouwen die er juist een dragen omdat ze vinden dat dat hun recht is, of uit protest, er zijn vrouwen die hun schoonheid willen bewaren voor thuis, en er zijn zelfs nog wel wat vrouwen te vinden die er een dragen omdat hun man of vader dat wil. Zo zijn er net zoveel redenen om een hoofddoek te dragen als er vrouwen zijn.

Ik zie niet in waarom de moslima zich aan ons zou moeten aanpassen. Ze heeft haar eigen identiteit en haar eigen geloof, dat mag je haar niet afnemen. Het zijn sterke, slimme vrouwen die helemaal niet achterlijk zijn. Nederlandse vrouwen hoeven toch zeker geen hoofddoek te gaan dragen als ze dat niet willen? Zijn ze daar soms bang voor?

Lees ook de rest!

Bron: hoeiboei.web-log.nl

zondag 13 april 2008

Vrouwen over de hoofddoek

Het eerste deel van een driedelige serie 'vrouwen over de hoofddoek' (gebundelde uitspraken), van Annelies van der Veer.

De (gehoofddoekte) moslimvrouw.

De moslima: “Natuurlijk draag ik een hoofddoek hier. Ik ben toch zeker een moslima?! Ik ben hier wel geboren maar ik ben ook een moslima, een Marokkaans/Nederlandse moslima. De hoofddoek hoort bij mijn cultuur en wat kan daar nou op tegen zijn? Iedereen heeft toch zijn eigen cultuur? Ik doe toch helemaal niets wat niet mag? Je moet het respecteren dat ik een hoofddoek draag. En ik hoef me niet aan jullie cultuur aan te passen, waarom zou ik? Je hebt er tegenwoordig onzettend veel lef voor nodig om een hoofddoek te dragen. Dat we hem toch dragen, laat zien dat we geëmancipeerd zijn.

Nederland is een democratisch land en er is hier vrijheid van godsdienst maar jullie weten helemaal niet wat dat betekent. Het betekent dat ik hier een hoofddoek mag dragen, dat recht heb ik en dat recht neem ik. Als jullie daar geen respect voor hebben dan discrimineren jullie ons moslims. Dat is racisme! Wij accepteren het toch ook dat jullie er zo bloot bij lopen? Denk je dat wij ons daar niet aan ergeren?

Lees ook de rest!

Bron: hoeiboei.web-log.nl