woensdag 20 januari 2016

“Wij zijn door een ramp getroffen want wij hadden de illusie dat wij de islam konden aanpassen”

Door:  Hans den Hollander

Luigi Masseroni interviewt Professor Giovanni Sartori, een Florentijn van 91 (bijna 92) jaar, die als een der grootste experts van de internationale politieke wetenschap beschouwd wordt en die al jaren een aandachtig waarnemer is van de hedendaagse hoofdthema’s: islam en Europa.
Professor, hier wordt met onze toekomst gespeeld. 

Giovanni Sartori:

«Hierover worden veel domme dingen gezegd».

In Frankrijk beginnen linkse intellectuelen hierover als een rechtervleugel te praten. Ze zeggen dat het multiculturalisme mislukt is, dat de migratiestromen uit de moslimse landen onhoudbaar zijn, dat de islam zich niet met het democratische Europa kan assimileren …

«Dat zijn dingen die ik al tientallen jaren zeg».

Praat u nu zoals de rechtervleugel?
«Rechts of links maakt mij niets uit, wat mij interesseert is het gezond verstand. Ik praat uit ervaring want ik bestudeer deze dingen al jarenlang omdat ik de politieke, ethische en economische systemen tracht te begrijpen die de betrekkingen tussen islam en Europa regelen, om oplossingen voor te stellen voor de ramp waarin wij terechtgekomen zijn».

Lees verder>>>