maandag 5 december 2011

Anouk maakt korte metten met zwarte Piet


Sinterklaas in de 17e eeuw. Het meisje krijgt een pop en snoepgoed, de jongen links heeft minder reden om blij te zijn. Rechts wijst iemand in de schoorsteen, waar de geschenken zouden zijn vandaan gekomen. (Jan Steen, circa 1663)

Een loffelijk streven van Anouk om korte metten te maken met het vermeende racistische aspect van de Zwarte Pieten van Sint. Ongetwijfeld bedoelt ze het goed, maar:

Beste Anouk,

Mag ik je erop wijzen dat "discriminatie" en "racisme" weinig tot niets te maken hebben met onze Zwarte Pieten? Lees de Wikipedia-pagina van Sinterklaas en je zult zien dat de oorsprong van dit folkloristische familiegebeuren terug te vinden is in allerlei vage geschiedkundige tradities waar geen mens heden ten dage nog weet van heeft, tenzij hij er bewust naar op zoek gaat. Stamt onze Zwarte Piet af van de duivel? Van de Moren in Spanje? Belichaamt hij de Noord-Afrikaanse kapers die in de loop der eeuwen meer dan een miljoen Europese mannen, vrouwen en kinderen uit onze kustgebieden roofden om ze op de Afrikaanse slavenmarkten te verkopen?

Je moet je afvragen of Nederlandse kinderen zich anno 2011 nu echt druk moeten gaan maken over de geschiedkundige achtergronden van Zwarte Piet. Gaan we straks dan ook de kerstboom afschaffen, het hedendaagse symbool van een christelijke feestdag, vanwege zijn waarschijnlijk Oudgermaanse, heidense oorsprong? Hoe christelijk/politiek-correct is de Paashaas eigenlijk? En gaan we de caviapolitie inschakelen omdat het toch niet bepaald diervriendelijk is van de Kerstman om Rudolf, Dancer, Prancer & Co. op daken te laten landen? Rendieren horen op de toendra rond te dartelen en niet op een Amerikaans of Hollands dak te landen. Toch?

Laten we verstandig zijn en onze kinderen gewoon 's avonds bij de schoorsteen/kachel/open haard een liedje laten zingen voor Sinterklaas, een wortel in hun schoen laten doen voor zijn paard, en ze de vrij logische gevolgtrekking laten maken dat Zwarte Piet 'zwart als roet' is omdat hij of zijn baas al eeuwenlang elke avond door talloze schoorstenen klimmen om chocoladekikkers in kinderschoenen te stoppen. Laten we eerlijk zijn: het hele Sinterklaasgebeuren is toch ongeveer even reëel als Hogwarts en de wereld van Harry Potter? Waar maken we ons in 's hemelsnaam druk over?

Laten we ons liever bezig houden met de werkelijke gevallen van racisme, discriminatie en ongelijkheid. Zolang in ons land meisjes worden besneden en uitgehuwelijkt, seksueel anders geaarde mensen uit moslimwijken worden weggepest en Joden niet ongestoord met een keppeltje over straat kunnen, hebben we wel belangrijkere dingen aan ons hoofd dan het opgeklopte, fictieve racisme wat de zwarte hulpjes van Sinterklaas aangaat.

Onze hedendaagse cultuur is het resultaat van duizenden jaren van gewoontes, tradities, overleveringen en met vallen en opstaan streven naar een betere wereld. We zouden het in dit land niet zo ver geschopt hebben als onze voorouders hun aandacht niet hadden gericht op de realiteit in plaats van zich net als Don Quichotte bezig te houden met het strijden tegen windmolens..

En dat, beste Anouk, is precies wat jouw "Malle Pieten"-verhaal is: een strijd tegen niet-bestaand racisme, een strijd tegen windmolens, een strijd die nergens toe leidt, behalve misschien tot de vernietiging van weer een stukje van onze cultuur, zoals bijvoorbeeld dit jaar in Vancouver.

En terwijl jij, en veel welmenende onnozelaars met jou, strijden tegen fictief racisme, kunnen de echte problemen onopgemerkt en ongestraft door blijven woekeren...